Model of a Prototype Expert System for the Formation of a Simple Classifier of Competencies
https://doi.org/10.21869/2223-1536-2024-14-1-130-147
Abstract
The purpose of the research is to describe the process of creating an expert system that compares competency models and professional standards with the current needs of the labor market.
Methods are based on an analysis of the principles of developing competencies and include a systematic analysis of labor market requirements, the use of methods for comparative analysis of graduates’ competencies and the needs of employers using statistical data. Тhe research is aimed at solving the fundamental problem of matching the skills of specialists with the needs of the labor market. Аs part of this work, an extensive search of data sources was carried out, including an analysis of graduate employment reports and requirements for specialists, during which a discrepancy between the competencies of graduates and the needs of employers was identified.
Results. Аs a result of the research, a unified database was created containing information about universities, their areas, competencies and graduates, as well as requirements for the future expert system were formulated, its architecture was developed, and a model for representing knowledge about compliance was described. Тhis system will be able to provide recommendations for improving competencies based on a comparison of labor market requirements.
Conclusion. Тhe expert system created on the basis of this work provides operational capabilities for solving issues of matching supply and demand in the labor market, will increase the effectiveness of training, and will help meet the needs of employers for experienced specialists. Тhis concept has several positive aspects, such as increasing the efficiency of training, reducing time resources, publicity and accessibility. Such a system will increase the competitiveness of applicants, as well as satisfy organizations in need of experienced specialists.
About the Authors
A. V. BrezhnevRussian Federation
Alexey V. Brezhnev, Candidate of Sciences (Engineering), Associate Professor of the Department of Computer Science
36 Stremyanny side-street, Moscow 115054
S. D. Dorozhkin
Russian Federation
Sergey D. Dorozhkin, Student
36 Stremyanny side-street, Moscow 115054
P. S. Tivikov
Russian Federation
Petr S. Tivikov, Student
36 Stremyanny side-street, Moscow 115054
References
1. Volneikina E. S., Ludnev V. S., Korostelev A. S. Applications expert systems // Молодые ученые в решении актуальных проблем науки: сборник материалов Всероссийской научно-практической конференции студентов, аспирантов и молодых ученых. Красноярск: Сибирский государственный университет науки и технологий имени академика М. Ф. Решетнева, 2022. С. 1004–1006.
2. Стаин Д. А., Вербицкая Н. О., Калугин Т. Г. Калификационно-ориентированная экспертная система управления образовательным процессом вуза в современных процессах непрерывного квалификационного развития кадров в Hоссии // Вестник ЮжноУральского государственного университета. Серия: Образование. Педагогические науки. 2018. С. 27–36.
3. Агафонова Д. А., Толстова Д. В. Применение экспертных систем в образовании // Матрица научного познания. 2023. № 1-2. С. 60–62.
4. Kireev T. D, Markevich I. V., Vaitekunaite P. Yu. Expert systems in knowledge-intensive fields of knowledge // Молодые ученые в решении актуальных проблем науки: сборник материалов Всероссийской научно-практической конференции студентов, аспирантов и молодых ученых. Красноярск: Сибирский государственный университет науки и технологий имени академика М. Ф. Решетнева, 2022. P. 1015–1017. EDN FQPOOH.
5. Охотников О. В., Казакова Ю. Е. Трудоустройство выпускников вуза как проблема системы российского образования // Вестник УрФУ. Серия экономика и управление. 2019. № 3. С. 431–449.
6. Виноградова Е. Б., Мудрова Е. Б. Вузы – промышленность: подходы к планированию заказа на специалистов // Университетское управление: практика и анализ. 2016. № 3. С. 43–53.
7. Шехмирзова А. М., Грибина Л. В. Методологические аспекты формирования универсальных компетенций в вузовской практике в условиях реализации ФГОС 3++ // Сборники конференций НИЦ Социосфера. 2019. № 33. C. 11–16.
8. Marelli E., Signorelli M. Young People and the Labor Market – Cha enges and Opportunities: An Introduction // Young Peop e and the Labor Mar et: Cha enges and Opportunities. 2022. N 2(1). P. 59–61.
9. Прилуцкая Е. К., Царева Н. А. Проблема трудоустройства выпускников вузов (анализ научных публикаций) // Водные биоресурсы: рациональное освоение и искусственное воспроизводство: материалы Международной научно-практической конференции. Владивосток: Дальневосточный государственный технический рыбохозяйственный университет, 2021. С. 189–193.
10. Томакова Р. А., Томаков В. И. Российский рынок труда в сфере информационных технологий в 2021 году // Известия Юго-Западного государственного университета. Серия: Экономика. Социология. Менеджмент. 2022. Т. 12(1), № 1. С. 150–166.
11. Климова Н. В., Касьянова Т. И. Рынок труда молодежи: проблемы и пути их решения // Стратегии развития социальных общностей, институтов и территорий: материалы III Международной научно-практической конференции. Екатеринбург: Изд-во Уральского университета, 2017. Т. 1. С. 284–287.
12. Амелин А. А., Ильичев В. А., Отлева Т. И. Последствия недостатков в подготовке специалистов строительного профиля // Современный ученый. 2017. № 11. С. 152–159.
13. Do employability skills for business graduates meet the employers’ expectations? The case of retai Is amic ban s of Bahrain / N. A -Shehab, M. AL-Hashimi, A. Madbou y [et a .] // Higher Education, S i s and Wor -Based Learning. 2020. Vo . 11, is. 2. P. 349–366.
14. Кравченко С. К. Проблема баланса спроса и предложения на рынке подготовки профессиональных кадров с учетом потребностей экономики региона // Образование: ресурсы развития. Вестник ЛОИРО. 2020. № 4. C. 82–85.
15. Нуретдинов Р. И. Востребованность компетенций молодых специалистов среднего уровня профессионального образования в области информационных технологий рынком труда // Общество: социология, психология, педагогика. 2021. № 5 (85). C. 169– 172.
16. Томакова Р. А., Томаков М. В. Дискуссия как педагогическая технология развития Soft Skills будущих IT-специалистов // Известия Юго-Западного государственного университета. Серия: Управление, вычислительная техника, информатика. Медицинское приборостроение. 2021. Т. 11(3), № 3. С. 121–141.
17. Лимонникова Е. В. Формы участия работодателей в разработке образовательных программ высшего образования // Актуальные вопросы инновационного развития арктического региона РФ: сборник материалов IV Всероссийской научно-практической конференции. Архангельск: Северный (Арктический) федеральный университет имени М. В. Ломоносова, 2023. С. 563–567.
18. Employers’ Preference on Employability Skills of Business Management and Accounting Graduates / Gui ermo B. Briones, E aine Joy C. Apat, Dennis Gaudencio Iii R. Lorica [et a .] // Internationa Journa of Academe and Industry Research. 2021. P. 64–85.
19. Турков Е. С., Степанов Ю. А. Концептуальная модель модуля сбора данных о вакансиях для экспертной системы // Международный научно-исследовательский журнал. 2020. № 2-1(92). C. 75–78.
20. Высшее образование // Министерство науки и высшего образования Российской Федерации. URL: https://minobrnauki.gov.ru/action/stat/highed/ (дата обращения: 10.12.2023).
Review
For citations:
Brezhnev A.V., Dorozhkin S.D., Tivikov P.S. Model of a Prototype Expert System for the Formation of a Simple Classifier of Competencies. Proceedings of the Southwest State University. Series: IT Management, Computer Science, Computer Engineering. Medical Equipment Engineering. 2024;14(1):131-148. (In Russ.) https://doi.org/10.21869/2223-1536-2024-14-1-130-147